کآشف
کد : 11768      تاریخ انتشار : ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۲ مرداد تعداد بازدید : 68978
سخني براي فردای فرزند شما، اگر دغدغه او را دارید .....

 

پدر و مادر گرامي،
 
آيا مي­دانيد در دهۀ آينده صندلي كار، از صندلي دانشگاه مهم­تر خواهد بود؟
آيا مي­دانيد هم­اكنون معضل بيكاري فارغ التحصيلان يكي از دغدغه­هاي مهم جامعه است؟
براي آيندۀ شغلي فرزند خود چه انديشيده­ايد؟  آیا هنوز هم به فکر امکان استخدام فرزند خود هستید؟
آیا می دانید کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
آیا می دانید کسی که مهارت و توانایی کارآفرینی دارد، می­تواند ایده­های مبتکرانۀ خود در هر رشته­ای را به کسب و کاری پُر رونق تبدیل کند و دیگر نیازی به استخدام و کار برای دیگران نداشته باشد؟
آیا می­دانید اگر بتوانید روحیۀ کارآفرینی را در فرزند خود پرورش دهید، به قول معروف به جای دادن ماهی، به او ماهی­گیری را یاد داده­اید و دیگر نیازی نیست نگران امکان استخدام او در آینده باشید؟
آیا می­دانید ویژگی­ها و توانایی­های کارآفرین شدن را می­توانید در کودکان و نوجوانان پرورش داده و امکان تبدیل شدن­شان به یک کارآفرین موفّق در آینده را بسیار افزایش دهید؟
آیا می­دانید به کارگیری کدام شیوه­های تربیتی است که می­تواند فرزند شما را به فردی کارآفرین در آینده تبدیل کند تا به جای گشتن به دنبال شغل، خودش شغل ایجاد کند؟
آيا مي­دانيد که فرزند شما به عنوان دانــش­آمـــوز امـروز مي­تواند كار آفرين شايستـۀ فردا (كآشف) باشـد؟
آيا مي­دانيد كه گاهي رفتار ناآگاهانه و البته نادرست ما، می­تواند روحيۀ ضد كارآفريني را در (فرزند) ما ايجاد كند؟
آیا می­دانید به جای اینکه از هم­اکنون به فکر استخدام فرزند خود باشید، می توانید آینده­ای مطمئن و موفق برای او ایجاد کنید؟
و مهم­تر آنکه آیا می­دانید برای آموزش کارآفرینی به فرزندان­تان، از کودکی باید شروع کنید و بهترین زمان آموزش کارآفرینی تا قبل از ۱۸ سالگی است؟
 
ما برای کاهش دغدغۀ شما از آیندۀ فرزندتان، برنامه­ریزی کرده­ایم. هزاران ساعت مطالعه کرده­ایم و اکنون نیز آماده­ایم تا نتایج مطالعات خود را در قالب محصولات مختلف در اختیار شما علاقمندان قرار دهیم. محصولات و خدمات ما راهکاری ریشه­ای برای اطمینان بیشتر شما از آیندۀ شغلی فرزندتان خواهد بود. ما کمک خواهیم کرد تا فرزند شما در آینده­ای نه چندان دور، به عنوان یک کارآفرین موفق، کسب و کاری پایدار و مولّد، مبتنی بر علم و دانش ایجاد نماید و نه تنها خود از مزایای آن بهره­مند شود، بلکه بتواند کمک کند تا دیگران نیز از این مزایا بهره­مند شوند.
 
طرح كآشف (كشف، ارزيابي و آماده سازي شايستگي­هاي فردي در حوزۀ كسب و كار و كارآفريني ) با هدف تربيت دانش­آموزان ايراني به عنوان كارآفرينان شايستۀ فردا، با همكاري دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران و از آذر ماه سال ١٣٩٠ آغاز به كار نمود. در اين مدّت، از همكاري بيش از ١٢٠ نفر از كارشناسان و پژوهش­گران، تحت نظر كميتۀ علمي استفاده نموده  و پس از دوسال تلاش شبانه­روزي ، اينك آماده است تا دستاوردهاي خود را با افتخار به هموطنان عزيز ارائه نمايد.
در اين طرح زندگي كارآفرينان برتر ايراني مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار گرفت و بر اساس نظر استادان و صاحب­نظران، مجموعه­ای ١٥ گانه از مهم­ترين ویژگی­های شخصیتی و شایستگی­هاي فردی كارآفرينان ايراني در زمان کودکی و نوجوانی شناسايي شد. پژوهش­های انجام شده نشان دادند که با شناخت و ارزیابی این ویژگی­ها در نوجوانان، و سپس توسعه­ و رشد آنها بر اساس برنامه ریزی های علمی و آموزشی می­توان کارآفرینانی شایسته را برای فردای کشور پرورش داد. در ادامه، بر اساس مطالعۀ ساير پژوهش­هاي انجام شده در دنيا، آزموني براي ارزیابی پتانسيل كارآفريني دانش­آموزان طراحي شد که اين آزمون همه ساله توسط سازمان سنجش آموزش كشور  برگزار خواهد شد و بر اساس آن ویزگی­های مفید شخصیتی و شایستگی­های كارآفرينانۀ دانش­آموزان ارزیابی مي­شود. با هماهنگی­های به عمل آمده با سازمان سنجش، اولیاء دانش­آموزان نیز می­توانند - به صورت داوطلبانه - در این آزمون شرکت نمایند. شرکت اولیاء در این آزمون، کمک می­کند تا شناخت بهتری از ویزگی­های شخصیتی و شایستگی­های کارآفرینانۀ فرزندان به دست آید. همچنین اولیاء گرامی با شرکت در آزمون می­توانند سطح مهارت خود در تربیت روحیۀ کارآفرینی به فرزندشان را بسنجند. از اینرو شرکت اولیاء در این آزمون را توصیه می­کنیم. شما می­توانید برای ثبت نام در آزمون کآشف در سازمان سنجش اینجا را کلیک کنید.
 
       برای راهنمایی بیشتر در خصوص این آزمون، توجه داشته باشید که :
  
  • آزمون برای دانش آموزان سنین ۱۲ تا ۱۵ سال ( پایه­های ۷، ۸ و ۹، معادل دوم راهنمایی تا اول دبیرستان) طراحی شده است و دانش­آموزان پایه­های ۶ و ۱۰ می­­توانند به صورت آزمایشی - و البته داوطلبانه - در آزمون شرکت کنند.
  •  آزمون برای اولیاء این دسته از دانش­آموزان و نیز تمامی پدران و مادران (صرف نظر از مقطع تحصیلی فرزند خود) برگزار می شود
پدران و مادران علاقمند - به تنهایی و یا به اتفاق یکدیگر - بدون نیاز به حضور فرزند (با هدف شناسایی سطح مهارت خود در تربیت روحیۀ کارآفرینی به فرزند) به ویژه پدران و مادرانی که فرزندان بین سنین ۴ تا ۸ سال دارند. 
 
  • آزمون برای اولیاء و دانش­آموزان به صورت داوطلبانه بوده و پدران و مادران می­توانند به صورت همزمان با دانش­آموزان در این آزمون شرکت نمایند و سطح مهارت خود در تربیت فرزندان کارآفرین را بسنجند و با کمک منابع آموزشی و راهنمایی که بعد از آزمون در اختیار آنها قرار می­گیرد، برای بهبود آن تلاش کنند.
  • آزمون از کتابهای درسی دانش­آموزان نخواهد بود و از اینرو مطالعۀ کتابهای درسی ضرورتی نخواهد داشت.
  • آزمون پاسخ نادرست ( غلط) نداشته و بنابراین نمره منفی نیز نخواهد داشت. اما ضروری است تا دانش آموزان عزیز و پدر/ مادر گرامی، پاسخی را که به روحیۀ فرزند خود نزدیک­تر است انتخاب نمایند.
 
همچنین، بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون ۱۵ كتاب راهنما براي آموزش اولیاء و ۱۵ جلد کتاب جداگانه نیز برای راهنمایی معلمان/ مربيان تهيه شده است كه پدر و مادر و مربي با مطالعه اين كتاب­ها، چگونگي آموزش صحيح ويژگي­هاي كارآفريني به دانش­آموزان را خواهند آموخت. این کتاب­ها به صورت دوره­ای در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. در انتهای هر کتاب نیز مجموعه توصیه­ها و راهنمایی­هایی برای تعامل بهتر با نوجوان ارائه شده است که می­تواند راهکار مناسبی برای آموزش کارآفرینی به فرزندان باشد
 
همچنین مجموعه متنوعی از داستان­ها و رمان­های آموزشی برای دانش­آموزان تهیه شده است که با مطالعۀ­ زمان بندی شدۀ آنها، می­توان ویژگی­های کارآفرینانه را در دانش­آموزان تقویت کرد. این مجموعه از محصولات در کنار سایر خدمات و برنامه­های طراحی شده، به دانش آموزان و والدین آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند مفهوم کارآفرینی را در عمل تجربه کنند و خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند. مجموعه جذابی از برنامه های یادگیری کارآفرینی طراحی شده است که انشا الله به زودی از آنها رونمایی خواهد شد و با عضویت در این سایت در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. این مجموعه خدمات به موازات تحصیل در دوران دبستان و دبیرستان برای دانش­آموزان و خانوادۀ آنها طراحی شده و دانش­آموزان می­توانند از آنها بهره ببرند.
 
  •  منابع آموزشی کآشف برای دانش­آموزان، اولیاء و نیز مربیان آنها تهیه شده است و هر گروه منابع آموزشی مختص به خود را خواهند داشت.
  • منابع آموزشی کآشف از تنوع زیادی برخوردار بوده و بازی­های آموزشی کارآفرینی، کتابهای راهنما، فعالیت­های آموزشی فردی و گروهی، کتاب­های جذّاب داستان و رمان­های کارآفرینی از جمله این منابع هستند.
  • منابع آموزشی کآشف بعد از برگزاری آزمون در اختیار دانش­آموزان و اولیاء آنها قرار خواهد گرفت. 
  • منابع آموزشی کآشف به صورت هفته­ای در اختیار علاقمندان و مخاطبان قرار خواهد گرفت.
 
 
اگر فرصت مطالعه و استفاده منابع آموزشی کآشف را ندارید، اما دغدغۀ آموزش کارآفرینی به فرزند خود را دارید می­توانید از سامانۀ همراه کآشف استفاده کنید. با عضویت در کاشف همراه می­توانید هر روز یک پیامک توصیه­ای که توسط کارشناسان و پژوهش­گران طرح برای شما تهیه شده است را بر روی گوشی همراه خود دریافت کنیدبرای عضویت در سامانۀ همراه کآشف، می­توانید عدد 20 را به 20123 پیامک کنید. و یا برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید
 
هر هفته یک مجموعه برنامۀ هدفمند و دنباله­دار برای آموزش کارآفرینی طراحی شده است که به زودی از طریق  پایگاه­های ارائۀ حضوری خدمات اریکه­های کآشف - در اختیار دانش­آموزان قرار خواهد گرفت. اریکه­های کآشف بعد از برگزاری آزمون در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد. هم اکنون برای راه اندازی ۴۰۰ اریکه در سراسر کشور در سال جاری برنامه­ریزی شده است. منتظر فعالیت های آموزشی هفتگی کآشف باشید. 
 
 
شما می توانید به همراه فرزند خود، برای بهره­مندی از منابع آموزشی کآشف، در این پایگاه اینترنتی عضو شوید.
 
 
به امید موفقیت یکایک دانش­آموزان ایرانی
کآشف