به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارش ها نشان می دهد ارزش افزوده خدمات بازرگانی، رستوران و هتلداری طي دوره 1383 تا سال 1395، در سال 1390 به بيشترين ميزان خود رسيده است و با وجود رشد 6.2 درصدي در سال 1395 همچنان تفاوت چشمگيری با سال 1390 دارد.

برآورد مركز پژوهشها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس چند ماهه اول سال 96 و برآوردهای موجود از عوامل مؤثر تا پایان سال، حاكی از آن دارد كه خدمات بازرگانی در سال 1396 رشدی حدود 2.9 درصد را پشت سرگذاشته است.
در تحلیل یادشده با توجه به اینکه خدمات بازرگانی واسطه بین طرفین عرضه و تقاضای بازار كالاست؛ یعنی از یكسو ستانده بخشهایی همچون كشاورزی و صنعت از كانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه میشوند و ازسوی دیگر كالاهای مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی و نهادهای مختلف كه به واسطه واردات یا تولید داخل تامین میشوند، از كانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار میگیرد،توانسته به رشد مناسبی در اقتصاد ایران دست یابد.
بر این اساس، قابل انتظار است كه ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخشهایی چون كشاورزی و صنعت متاثر شده و تحت تاثیر حجم تجارت خارجی كشور قرار گیرد.
این در شرایطی است که برآوردها حاكی از مثبت بودن رشد بخشهای كشاورزی و صنعت در سال 1396 و ادامه آن در سال 1396 دارد؛ به طوری كه رشد مثبت خدمات بازرگانی از این كانال توجیهپذیر است.
برآورد قبلي مركز از رشد بخش خدمات بازرگانی 3.1 درصد بوده است و دليل اصلی تعديل اين نرخ، تعديل (كاهش) رشد بخش صنعت بوده است كه انتظار می رود تاثير خود را بر خردهفروشی و عمدهفروشی بگذارد.
منبع: خبرآنلاین