کد : 12843      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ فروردين    آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۷ جمعه ۱۷ فروردين
تعداد بازدید : 2595
گزارش دومین مسابقه یک فنجان چای داغ
 
 

 

  

 

 

 

 

  

 

همیشه بهترین باشید چون #کآشفی هستید (بهروز فروتن)

 

 

 

       


 

 

 

به نام خداوند دانه های انار

 

گزارش دومین مسابقه یک فنجان چای داغ 

با ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی، راه‌های تعامل و ارتباط انسان‌ها شکل تازه‌ای به خود گرفته است. با توجه به افزایش تصاعدی کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارکرد‌های آن، از این شبکه‌ها می‌توان برای تبادل اطلاعات و اشتراک‌‌گذاری دانش استفاده کرد. از این رو طرح ملی کآشف تصمیم گرفته است از این بستر برای اجرای طرحی تحت عنوان یک فنجان چای داغ استفاده کند. هدف این طرح  علاوه برمعرفی کارآفرینان بزرگ کشور،‌ گسترش راه‌های ارتباطی کآشف با مخاطبان، ترویج فرهنگ کارآفرینانه و ایجاد الگوی نقش همراه با بیان داستان شکست و موفقیت کارآفرینان است.

در راستای اجرای این طرح، دومین برنامه یک فنجان چای داغ با حضور دکتر جلیل خاوندکار برگزار شد. دکتر خاوندکار پایه‌گذار و مدیر مرکز رشد و پارک علم و فناوری استان زنجان از سال 1357 تاکنون در دانشگاه‌های کشور به تدریس و توسعه پژوهش و فناوری اشتغال داشته‌اند. دهه اول فعالیت علمی وی در فیزیک دانشگاهی، الکترونیک و مخابرات دهه دوم در مهندسی نظام‌های اداری و سامانه‌های اطلاعاتی مدیریت و دهه سوم در مدیریت دانش و فناوری، کارآفرینی و شبکه‌سازی با چاپ شش جلد کتاب، 32 مقاله علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و اجرای طرح‌های کاربردی پژوهشی به انجام رسیده است. فعالیت علمی ایشان در پنج ساله اخیر با چاپ نخستین کتاب سرمایه فکری به زبان فارسی و تأسیس و برگزاری سلسله کنفرانس‌های بین‌المللی مدیریت سرمایه فکری با همکاری دانشمندان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و منطقه چشم‌انداز، پیشتازی ایران را به‌عنوان مرکز توسعه این رشته از دانش نوین بشری فراهم کرده است.

در اوایل دی ماه ۱۳۹۶ مصاحبه و ویرایش فیلم آغاز شد و در سایت کآشف در دسترس عموم قرار گرفت. همچنین متن مصاحبه ایشان به نگارش درآمد و داخل سایت بارگذاری شد که به پیوست ارائه می‌گردد . دکتر خاوندکار در این مصاحبه از دوران کودکی، تحصیل و عوامل تاثیرگذار در موفقیتشان صحبت کردند و در انتهای مصاحبه این سوال را مطرح کردند: «به نظر شما چه عواملی در جامعه، مدرسه و خانواده باعث می‌شود تا دانش‌آموزان ایرانی به توفیقات بیشتری دست پیدا کنند؟»

بعد از تبلیغات و دادن فرخوان جهت شرکت در مسابقه هشت نفر دانش‌آموزان از شهرهای مختلفی همچون گچساران، زنجان، تهران و ... به این سوال پاسخ دادند که با نظارت و هماهنگی دکتر خاوندکار سه نفر از بهترین‌ها برگزیده و در ۷ بهمن ماه اسامی آن‌ها اعلام  شد.

 

 اسامی برندگان، پاسخ و جوایز آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

نفر اول: رضا داغستانی، پایه ششم از شهر تهران،  برنده سکه گرمی معادل ۳۰۰ هزار تومان

پاسخ: افرادی که دارای ایده کسب و کار هستند با مطالعه و تحقیق درباره ایده خود و راهنمایی و کمک گرفتن از دبیران مختلف و اختصاص دادن زمان بیشتری به تکمیل ایده‌ها از عوامل موثر در دست‌یابی به توفیقات بیشتر توسط مدارس است. در جامعه هم اگر ب دانش‌آموزان و ایده آن‌ها بها بدهند و راه را برای آن‌ها  هموار کنند، این مسیر بهتر طی می‌شود.

نفر دوم: حامد تاریمی، پایه هشتم از ‌شهر زنجان،  برنده تراول چک ۵۰ هزار تومانی

پاسخ: با توجه به صحبت‌های خود شما از دلایل اصلی برای این‌که به توفیقات بزرگی بتوانیم دست پیدا کنیم می‌‌توانم به بهبود سطح علمی معلمان در آموزش و پرورش اشاره کنم که از همان ابتدا معلمانی با انگیزه و با سطح علمی بالا و علاقه‌مند به این شغل انتخاب شوند و برای تدریس شیوه‌های جالبی را انتخاب کنند. مثلا برای آزمایش‌های کتاب دانش‌آموز را به محیط‌های علمی برده تا دانش‌آموز با چشم خود ببیند که چه اتفاقاتی پیرامونش می‌افتد و بهتر بتواند برای انتخاب رشته دانشگاهی و هدفش در زندگی سرمایه‌گذاری فکری بکند و فکر خود را اعتلا ببخشد هم‌چنین ب نظرم در خانواده نیز باید توجه بیشتری ب نیاز های دانش‌آموزان شود به گونه‌ای که به سوال‌هایشان جواب داده شود و حداقل سعی شود که 40 درصد مطالب جدید را به دانش‌آموزان آموزش داد در جامعه هم امیدوارم شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف از مدارس دعوت کنند ک دانش‌آموزان اردوهایی را ب این مکان‌ها بروند و راجع به کسب و کار و انواع شغل‌ها اطلاعاتی را کسب کنند و هم چنین اعتماد ب نفسشان افزایش یابد و همانطور ک خودتان گفتید ب نظرم اگر جایی باشد ک دانش‌آموزان بتوانند در آن‌جا کارهای کوچکی انجام دهند این حس تولید طلبی درآن ها افزایش می‌یابد و می‌توانند افراد موفقی در جامعه بشوند.

نفر سوم: آی‌شن آقامحمدی، پایه هفتم از شهر تهران،  برنده تراول چک ۵۰ هزارتومانی

پاسخ: در اکثر مدارس یک مشکل وجود دارد و این است که معتقدند دانش‌آموزان تمامی ساعت مدارس را باید در محیط آموزشی قرار بگیرند. به نظر من در کنار درس باید آموزش‌های مختلفی برای اخذ مهارت‌های متفاوت وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها کسب و کار و کارآفرینی است با توجه به این‌که دانش‌آموزان ایرانی متفکر و ایده‌پرداز هستند، مدرسه و خانواده و جامعه باید از این ایده‌ها حمایت کنند و آن‌ها را به ایده‌های مهم و جهانی تبدیل کنند.

مراسم اهدای جوایز همزمان با چهارمین بومینوی کآشف، با حضور دکتر خاوندکار در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۶ برگزار شد.

 

 

گزارش تصویری اهدای جوایز