کد : 12849      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ فروردين    آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۷ جمعه ۲۳ آذر
تعداد بازدید : 5428
گزارش بومی نو های مرحله اول هلال احمر

 

 

 

  

 

 

 

 

 

انار فصلی ندارد، هر وقت تو بخندی می شکفد

                                                                             (رضا کاظمی)

 

 

در بومی نو کآشف به شما کمک می کنیم تا

 

 ایده های جدید بیابید و کسب و کار خودتان را  

 

راه اندازی کنید ... 


 

 

  

  

 . 




بومی نو



راهی نو



آینده ای نو


 

 

جوانان هلال احمر، سازندگان فردایی بهتر 

 

 

        

گزارش رویدادهای بومینو

برای اعضاء برگزیده سازمان جوانان 

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

 

        

 

 

 

 

موضوع کارآفرینی یکی از موضوعاتی است که در چند دهه ی اخیر موجب شده است تا موج جدیدی از سیاست های کارآفرینانه در اکثر کشورها ایجاد شود. کشورهایی که در سال های اخیر توانسته اند به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری نایل شوند، همواره بیشترین عاملی که تاثیر چشمگیری بر موفقیت آن ها داشته است را مواردی مانند: توسعه فرهنگ کارآفرینی، انجام حمایت‌های لازم از کارآفرینان، ارائه آموزشهای مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهشهای لازم در این زمینه می دانند. در کشور ما ایران نیز موضوع کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار دارد و لزوم برخی آموزش های کاربردی در این زمینه بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

 

 

 

بر طبق تجارب قبلی با آموزشهای مقدماتی کسب و کار که جای آن ها در نظام آموزشی خالی است ، هر فردی می تواند نسبت به راه اندازی کسب و کار خود اقدام نماید .این رویدادها با هدف گسترش فرهنگ کارآفرینی ، ترویج مهارت های کارآفرینانه ، کمک به معضل اشتغال و توسعه کسب و کارهای نوپا و نوآورانه برگزار می شود . در این رویدادها ، شرکت کنندگان پرانگیزه ای شامل برنامه نویسان ، مدیران تجاری، علاقمندان راه اندازی کسب و کار ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک (قابل ذکر است که شرکت کنندگان لازم نیست تا تخصص خاصی داشته باشند کما این که این برنامه برای زلزله زدگان کرمانشاه در سطوح مختلف با موفقیت برگزار شده است و کسب و کارهای جدیدی در پی آن کلید خورده است.) با هم تیم تشکیل می دهند و در کنار هم در یک فضای شبیه سازی شده به فضای کسب و کار واقعی ایده های خود را به محصول تجاری نزدیک می کنند.

  

 

با توجه به این مقدمه و ضرورت موضوع، طرح آموزشی کارآفرینی کآشف در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد مورد پذیرش جمعیت هلال احمر قرار گرفت و تاکنون در 32 استان کشور اجرا شده است.

 

     

 

 

همان طور که اشاره شد با آموزش های مقدماتی کارآفرینی می توان افراد را به سمت راه اندازی کسب و کار خودشان هدایت کرد . این آموزشها در یک دوره ی دو روزه آخر هفته و برای حداقل 50 نفر شرکت کننده با نام بومینوطراحی شده است که در مراکز استانها برگزار می شود . تسهیلگررویداد از کارشناسان ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران و یا دانشجوی دکترای کارآفرینی بوده و مربیان همراه از دانش آموختگان کارآفرینی ، کارآفرینان  و یا از مربیان کآشف می باشند . این دوره از ساعت 8 صبح روز پنج شنبه آغاز می شود و شرکت کنندگان ابتدا توسط تسهیلگر با مفاهیم اولیه کارآفرینی و علائق و توانمندی های خود در این حوزه آشنا می شوند. سپس اهداف خود را مشخص کرده و بعد از آن به تشخیص فرصت های کارآفرینی در اطرافشان می پردازند . در ادامه شرکت کنندگان آماده ی ایده پردازی می شوند  و تلاش می کنند به کمک تسهیل گر و مربیان حاضر ایده اولیه ای را برای خود ایجاد کنند. سپس به افراد صاحب ایده 1 دقیقه فرصت داده می شود تا ایده ی خود را به صورت آسانسوری ارائه دهند که خوشبختانه این ایده ها از دغدغه های هلال احمری و نیازهای بومی هر منطقه نشات می گیرد  . در پایان همه ی ایده ها بر روی تابلوهای مستقر در کارگاه ثبت می شود و شرکت کنندگان هر کدام به 3 ایده رای می دهند و 7 تا 10 ایده انتخاب می شوند. برای 7 تا  10 ایده ی مختلف با توجه به علاقمندی و توانایی های شرکت کنندگان ،  تیم های 6 تا 9 نفره  ایجاد می شود.

  

 

 

 

پس از مراسم افتتاحیه و گروهبندی  ، شرکت کنندگان که در مرحله قبل گروه بندی شده اند، در محل های استقرار گروه ها مستقر می شوند و با مفاهیم ناب شامل مفاهیم کلیدی مشتری ، ارزش ، ارتباط با مشتریان ، مساله ، راه حل   ،سنجه های کلیدی ، برتری مطلق ، جریان درآمد و هزینه طی یک کارگاه  آشنا می شوند و این آشنایی توسط مربیان برای گروه ها تکمیل می شود.

 

    

 

پس از آن مربیان تحت نظر کلی تسهیلگر تا ساعت 8 شب ، ایده تیم ها را به چالش کشانده و تلاش می کنند تا تیم ها ضمن اصلاح ایده خود، درست ترین مسیر را برای تکمیل بوم ناب کسب و کار طی کنند و از این طریق به صورت عملی و در قالب کار تیمی تحت نظر مربیان خود با این مفاهیم آشنا شوند و ایده خود را آماده ارائه کنند. در خلال این کارهای تیمی ، دو کارگاه اعتبارسنجی (برای تشخیص درستی انتخاب مشتریان و نیاز آن ها ) و پس از آن کارگاهی با عنوان MVP  یا حداقل محصول پذیرفتنی توسط تسهیل گر یا مربیان برگزیده به مدت نیم ساعت برگزار می شود تا تیم ها نمونه اولیه محصول خود را آماده نمایند.

 

 

 

 

همچنین مربیان تیم ها را با آموزشهایی از جمله شناخت بازار ، بازاریابی و تبلیغات ، مدل کسب و کار ، استراتژی های کسب و کار و سایر موضوعات آماده تر می کنند و به این شکل روز اول رویداد اتمام می یابد.

  

 

 

 

روز دوم رویداد ساعت 8 صبح با صبحانه آغاز شده و پس از آن کارگاهی با عنوان ارائه ی تاثیرگذار نیز برگزار شده و تیم ها خود را برای ارائه ی 5 دقیقه ای دستاوردهای خود آماده می کنند. سپس تیم ها به ساخت حداقل محصول پذیرفتنی برای ایده خود خواهند پرداخت.

 

پس از صرف ناهار ، تیم ها تک به تک در 5 دقیقه کار خود را به مربیان ارائه داده و بازخوردهایی برای اصلاح کار خود می گیرند . ساعت 4 بعد از ظهر اختتامیه رویداد با حضور داوران و سرمایه گذاران محلی آغاز می شود و به هر تیم ،  5 دقیقه برای ارائه و 3 دقیقه برای داوری و پاسخگویی به سوالات فرصت داده می شود.

 

در پایان داوران بر طبق امتیازات به بهترین ایده ها و تیم ها رای می دهند  3 تیم اول معرفی شده و  می توانند در صورت تایید توسط شبکه سرمایه گذاری، مسیر خود را ادامه دهند.به این ترتیب دوره ی دو روزه با راه اندازی چندین کسب و کار به پایان می رسد. 

 


 
    

 

برای مشاهده گزارش هر یک از استان ها بر روی آن کلیک کنید.

 

استان تهران

 

استان قزوین

 

جزیره کیش

 

استان کرمانشاه

 

استان سمنان

 

استان گیلان

 

استان مازندران

 

استان کرمان

 

استان اردبیل

 

استان کهگلویه و بویراحمد

 

استان چهارمحال بختیاری

 

استان بوشهر

 

استان همدان


استان کردستان

 

استان گلستان

 

استان لرستان 

 

استان یزد

 

استان قم

 

استان زنجان

 

استان مرکزی

 

استان خراسان رضوی

 

استان خراسان شمالی

 

استان آذربایجان شرقی

 

استان خراسان جنوبی

 

استان سیستان و بلوچستان

 

 

 

با بومی نو های کآشف در سراسر ایران همراه باشید.